Marketing realizowany drogą elektroniczną jest obecnie najbardziej efektywnym i najtańszym sposobem dotarcia do klienta. W związku z tym spora część firm dostrzega w nim szansę rynkową i stara się wykorzystać między innymi pocztę elektroniczną w swojej działalności biznesowej. Szybkość przekazywania informacji oraz powszechny dostęp do Internetu sprawia iż poczta elektroniczna staje się najtańszym sposobem na podtrzymanie relacji z klientami. Lista adresów e-mail klientów, kontrahentów oraz potencjalnych partnerów biznesowych, to jedno z aktywów, jakie firma może zdobyć praktycznie nie ponosząc żadnych dodatkowych nakładów finansowych. Dobra lista e-adresowa, to także bezpłatne medium reklamowe oraz sposób na budowę zaufania klientów do własnej marki. Od jakości bazy adresowej niejednokrotnie może zależeć sukces rynkowy firmy. Coraz więcej firm prowadzących działalność w postaci sklepu internetowego, wirtualnego biura podróży lub chociażby serwisu informacyjnego chciałaby pozyskać nowych klientów lub usprawnić kontakt z partnerami. Niestety właściciele firm nie do końca wiedzą jak można to osiągnąć, w krótkim czasie nie ponosząc zbyt dużych nakładów finansowych oraz nie używając rozbudowanych narzędzi typu CRM (Consumer Relationship Management).

Podstawowym a zarazem najłatwiejszym sposobem na powiększenie listy potencjalnych klientów jest uruchomienie na witrynie internetowej newslettera dzięki, któremu klienci sami będą zapisywali się na listę mailingową dotyczącą na przykład promocji, zmian w ofercie itp. Newsletter łączy w sobie zalety Internetu (niskie koszty, interaktywność, mierzalność) oraz marketingu bezpośredniego (efektywność i skuteczność). Newsletter jest narzędziem, które obecnie wykorzystywane jest do informowania klientów o nowościach na stronie internetowej ale także do przekazywania różnorakich informacji począwszy od wiadomości, poprzez sprawozdania a skończywszy na ofertach handlowych. Wbrew pozorom implementacja newslettera na stronie WWW wcale nie musi być skomplikowana i wymagać dużej wiedzy technicznej. Tak naprawdę potrzebna jest strona internetowa a na niej formularz, po wypełnieniu którego do właściciela witryny zostanie wysłany e-mail z adresem pocztowym klienta i ewentualnymi preferencjami co do rodzaju informacji, które internauta che otrzymywać [1].

Adresy powinny być kolekcjonowane z uwzględnieniem preferencji klientów (czytaj segmentacja rynku). Mając wybraną grupę odbiorców wystarczy przygotować dla nich profesjonalną korespondencję napisaną z uwzględnieniem zasad e-mail marketingu i na koniec rozesłać ją za pomocą oprogramowania do mass mailingu uwzględniając tylko tych odbiorców, których może ona zainteresować [2].